BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

luni, 29 noiembrie 2010

Pentru puzzleuri necompletate...

Dupa cum v-am promis, am un post care nu e despre gandurile mele. E in primul rand despre trairea altcuiva. Si, intr-o oarecare masura, trairea fiecaruia in momentul in care viata ne obliga sa ne intretinem singuri. E probabil cazul a milioane de studenti din lumea intreaga, studenti cu sperante si vise, care fac eforturi si care isi asuma riscul de a fi criticati si respinsi, doar de dragul de a ajunge sa ii faca mandrii pe parintii lor.(Dupa cum scrie si aici http://www.clujlife.com/2010/11/26/povestea-studentului-clujean-din-zalau/ ) Ok, esti criticat, poti invata, poate fi o critica constructiva. Poti fi respins, asta este, si tu ai respins la randul tau ceva care nu ti-a convenit.
Dar ce se intampla cand esti jignit? Cand vrei sa inveti ceva si ti se taie tot elanul? Ce faci cand in fata ta e o persoana cu aere de sus-pus si cu muulte piese de puzzle lipsa la nivelul creierasului? Si ce te faci daca teoretic persoana din fata ta e un director care iti spune clar ca nu ai nici o sansa de angajare in minunata lui institutie?
Ceea ce urmeaza e scris de prietena mea... Fara nume deocamdata, dar va spun sincer numele institutiei unde s-a petrecut tot....La Raiffeisen Bank, in Sibiu.


Traim intr-o lume plina de anxietate…stiu ca e urat sa pun asa un cuvant greoi inca de la inceput dar nu-mi gasesc alt cuvant care sa explice mai usor ceea ce vad in fata mea in fiecare zi.Ce presupune anxietatea?teama, fobii, ticuri nervoase, cosmaruri, oboseala, coplesire..etc.
Dar sa o luam cu inceputul.
Ma aflam in facultate acum 2 ani si eram mandra de ceea ce am reusit sa fac pentru mine.Terminasem un liceu prestigious, am facut si un curs de actorie ca hobby, intrasem la facultate fara probleme ba chiar la fara taxa si mai si munceam ca sa nu fiu micul fiu risipitor al familiei.Am plecat sa muncesc in vacante in Ibiza ca sa mai strang un banut avand un post bunicel la contabilitate, biroul meu, calculatorul meu, ceea ce aici in tara nu mi s-a oferit pana acum.
Sti in anul 2 de facultate ce iti rezerva viitorul sau ce alegeri ar trebui sa faci ca sa nu regreti peste 10 ani ceva?Nu ai de unde…nu iti spune nimeni ca trebuie sa trasezi un curs clar al vietii tale si sa il urmezi cu sfintenie…unde ar mai fi fun-ul????Unde ar mai fi datul cu capul de pragul de sus ca sa il vezi e cel de jos?
Ei bine, acum sunt in anul 2 de master.Pe cand unii ar rasufla usurati ca mai au un pic si scap de facultate eu incep sa imi pun intrebari in legatura cu ceea ce am facut.Si cel mai bun moment in care poti sa iti pui intrebari existentiale e dupa ce vi de la un interviu cum am avut eu saptamana trecuta.
Nu stiu daca am avut asteptari mari de la mine dar eu sper ca da ..in orice caz atunci cand mi-am cautat un job am stat mai intai sa imi analizez competentele.Nu m-am gandit niciodata ca ma pot angaja in banca de pe bancile facultatii sau ca vreo multinationala ar vrea sa investeasca in mine trimitandu-ma la cursuri, mai ales ca majoritatea in Sibiu sunt in cautare de ingineri si nu de economisti.
Ei bine am fost si eu la un interviu la Raiffeisen Bank.Nu va imaginati ca mi-as fi permis sa incerc sa ma angajez pe un post in varful ierarhiei cu experienta zero in banca dar, m-am imaginat ca, macar un post de casier ar fi mai potrivit pentru inceput urmand sa vad daca imi place ce se intampla intr-o banca si cum decurg lucrurile.Asta pentru ca inotdeauna din afara totul e roz..doamnele de acolo sunt mereu o zambitoare si amabile.Stand la o discutie cu o angajata de la o alta banca (pentru ca locul actual de munca imi ofera posibilitatea sa interactionez cu multe persoane sus-puse care au o gramada de temeri si care considera ca domnisoara de la magazinul elegant nu are cui sa ii duca mai departe barfa), aflu ca nu e tocmai taramul dorintelor implinite si ca sunt multe ore de lucru, foarte multe suplimentare pentru care nu esti platit, tinuta obligatorie, o anumita conduita si mai ales seful foarte ‚binevoitor’ cu care trebuie sa da nas in nas la fiecare promovare sau cerere.
Si totusi trebuie sa incep de undeva asa ca mi-am zis ca merita sa incerc.Mi-am facut creierul varza ca sa ma gandesc cu ce ar trebui sa ma imbrac ca sa nu par nici prea-prea nici foarte-foarte.Ma tem mereu la un interviu de provocarea ‚trei calitati, trei defecte’..cine o fi inventat-o?poti sa minti mereu ca nu stie nimeni daca e asa cum zici sau nu.Ce porcarie!Insa, interviul nu a fost deloc unul tipic!Nici o intrebare care sa ma puna in dificultate.Cam asa a decurs..din ceea ce mai retin..
-Buna ziua!eu sunt X.
-Buna ziua!Y.
-Ma vad pe mine aici in CV-ul tau, la inceputul carierei mele.Si totusi...eu nu m-as angaja pe mine!
-Imi pare rau daca aveti o stima de sine asa joasa.De ce?
-Nu, nu am o stima de sine joasa!Ba chiar ma laud cu mine! Nu stiu..pur si simplu nu m-as angaja! (WTF!!)

-Parintii tai unde lucreaza?
-Mama lucreza la posta e oficiant iar tata la o firma de prelate.
-Aha. Si frati, surori mai ai?
-Da, o sora mai mica.
-Stai in Sibiu?
-Da.
-Singura?
-Nu. Cu sora mea si cu inca o colega.
-Deci practic tu esti capul familiei aici…
-Dat fiind faptul ca sunt cea mai mare,da.
-Sora ta nu munceste, nu?
-Nu,e la liceu.

-Cat castigi aici unde lucrezi?
-0000000
-Aha.Si in Ibiza cat castigai?
-0000000
-Si ce ai facut cu banii din Ibiza?
-Mi-am platit masterul si mi-am renovat casa.
-Nu crezi ca ai fi putut face ceva mai inteligent cu banii?
-Am facut ce am crezut ca trebuie sa fac.
-Puteai sa ii investesti in cursuri care sa te ajute sa lucrezi intr-un loc de munca mai bun.
-Pai da, dar atunci nu imi mai puteam plati masterul.
-Pai parintii nu te ajuta?
-Nu.
-De ce?Sunteti certati?
-Nu.Au lucruri mai bune de facut, cum ar fi sa o ajute pe sora mea. Nu ne-ar putea ajuta pe amandoua la fel de mult.Ma pot intretine si singura.
-Pai si bunici nu ai?
-O singura bunica.
-Din toti cei patru?
-Da.(doar nu din toti cei 100!!!)

-Ai sa imi pui vreo intrebare?
-Da.Ce functie ocupati dvs in acesasta banca?
-Ah!Imi pare rau ca nu m-am prezentat de la inceput!Eu sunt directorul acestei sucursale.(intinzandu-mi o carte de vizita)
-Alta intrebare?
-Da.Ce doriti dvs de la mine in legatura cu job-ul acesta?
-Pai actual in banca un casier se ocupa 95% de tranzactii, dar caut un om care sa faca 65% tranzactii si restul sa convinga oamenii sa mearga in front office ca sa dicute cu colegii de acolo despre creditul actual sau posibile credite.
-Deci aveti nevoie de cineva cu experienta in vanzari!
-Da. Dar nu cu experienta la Say.

-Din cat castigai in Ibiza cu cat ai ramas in mana?
-00000
-Vezi cu banii aia chiar ai fi putut face ceva.Uite, eu cand m-am angajat prima oara la banca aveam bani de taxi ca sa ajung la serviciu si bani ca sa imi cumpar camasile cu care veneam in fiecare zi.De asta zic, nu inteleg de ce lucrezi acum acolo si nu cauti ceva care sa te ajute cu adevarat
-Asta incerc sa fac, sa imi gasesc ceva mai bun!Dar e foarte greu pentru ca nimeni nu e dispus sa ia un student fara experientasi sa investeasca in el.
-Eu am un prieten care a terminat Liceul Sanitar, a facut Facultatea de Geografie si acum lucreaza la banca!Deci nu conteaza experienta ci faptul ca te angajezi intr-o firma si evoluezi!De ce nu te angajezi intr-o multinational?Lucrezi poate pe 2 milioane dar iti faci experienta!
-Nu as putea sa stau in Sibiu pe banii aia!
-Vezi!Deci asta e…nu ai experienta nu te poti angaja oriunde…daca ai fi venit acum 3 ani te-as fi angajat pentru ca aveam foarte mare nevoie si nu tineam cont de experienta..
-De undeva trebuie sa incep si ma gandeam ca poate de aici!
-Nu stiu ce sa iti zic..imi place CV-ul tau pana la un anumit punct dar de acolo nu stiu ce ai facut!te-ai pierdut!Vad aici ca in Ibiza ai lucrat la hotel.Nu puteai gasi aici ceva mai bun?De ce ai plecat de la Say?
-Nu am lucrat in Ibiza la hotel.
-Poi aici asa scrie GPS Hotels!
-Dar mai sus scrie ca am lucrat la contabilitate si nicidecum la hotel.Nu m-as fi dus pentru a lucra camerista.De la Say am plecat pentru ca aveam contract pe perioada determinata si nu au mai vrut sa mi-l prelungeasca pentru ca vroiau sa inchida magazinul.
-Pai de ce nu te-ai angajat direct la Orange?
-Pentru Orange-ul nu angajeaza oameni de pe strada, pe oricine, ia direct oameni instruiti de la dealeri.
-Cert este un lucru, daca vroiai sa lucrezi intr-o firma mare puteai.Totul e sa vrei.Uite si eu am terminat Facultatea de Geografie dar daca am vrut sa lucrez intr-o banca am muncit mult si am mers la multe cursuri si pregatiri.Daca vrei sa imi iei locul va trebui sa faci la fel!
-Eu nu vreau sa raman aici unde sunt tocmai de aceea imi caut un loc de munca de unde sa incep.
-De ce nu te angajezi la General Motors?Ai auzit de firma asta?
-Da…
-Uite , daca te vom accepta te vom mai chema la un interviu dar, din punctual meu de vedere, raspunsul meu este 90% nu.

Nu cred ca mai vreau sa trec prin asa ceva.Nu stiam ca trebuie sa iti faci expeienta la General Motors ca sa lucrezi pe un post de casier la banca…Nu stiam ca experienta in contabilitate din Ibiza nu conteaza…si mai ales, nu stiam ca o multinationala te angajeaza batand din palme.Am trimis nenumarate CV-uri la Continental si Marquardt pentru posturi de economist si nu am fost cautata deloc.Pentru unii viata e roz si ei traiesc o utopie…Daca acum 3 ani m-ar fi angajat fara experienta, acum de ce nu ma poate angaja? nu stiam ca prietenul de la liceul sanitar esti defapt tu..directorul bancii!Nu stiam ca trebuie sa iti insirui toata viata mea ca sa ti se faca tie mila ca ai mei nu ma ajuta sau ca sa afli ca mama nu lucreza la Finante si tata la OPC ca sa ma angajezi fara alte intrebari.Nu stiam ca te intereseaza ce fac cu banii mei si mai presus de toate NU INTELEG DE CE M-AI CHEMAT LA INTERVIU DACA STIAI DE LA BUN INCEPUT CA NU O SA MA ANGAJEZI!
Nu am redat tot dialogul pentru ca as mai fi avut inca 3 pagini de scris si v-as fi plictisit.Cert este ca altii stiu ce trebuie sa faci tu cu viata ta si tu ai fost cam orb si nu vezi .Pe viitor o sa imi iau un consilier ca sa ma ajute si care sa imi ofere si un job la GM ca sa nu mai planga dl director de banca ca nu am experienta pentru a deveni casiera in banca lui.Mititelul!

Cam asta este mailul prietenei mele...Am cerut permisiunea sa il postez. La pareri nu ma mai bag....pentru ca am scris mai demult despre asta. (http://dedelicious.blogspot.com/2009/11/over-and-over-again_18.html )



6 comentarii:

Poison spunea...

Ce om incapabil. De cata grandomanie si prostie da dovada. Prost a fost ala care l-a angajat pe el pe postul de director.

M.M. spunea...

Nu am fost acolo ca sa pot intelege tonul acelei discutii, insa pot spune dintr-o experienta dobandita in multe interviuri si lucrand in 3 companii multinationale ca nici atitudinea aplicantei nu a fost cea mai buna. Nu poti sa-i spui angajatorului: -"Imi pare rau daca aveti o stima de sine asa joasa.De ce?" - este clar ca il jignesti si ca te dai destept iar intrebarile angajatorului care incearca sa inteleaga felul in care gandeste aplicantul si cum a ajuns sa ia anumite decizii (pentru ca asta inteleg eu din interogatoriu) nu sunt atat de neobisnuite. Nu vreau sa tin partea nimanui pt ca repet, nu stiu care a fost tonul folosit in dialog si nici atitudinea insa va spun cu siguranta ca angajatorul, mai ales intr-o multinationala nu va pune niciodata intrebari "standard" care se regasesc de obicei in CV sau in fisa de angajare pe care o completezi inainte de a intra in biroul HR-ului. Daca va pregatiti cu raspunsul gen "trei calitati, trei defecte" nu sunteti pregatite pentru multinationala. Este nevoie de multa vigilenta, multa ambitie si mult curaj (nu spun tupeu, ci curaj) dar mai ales si multa forta. Forta de a trece cu brio de un interviu poate nu foarte prietenesc, pentru ca nici mediul in multinationala nu e prea pietenos. Asta nu stiu tinerii care nu au lucrat niciodata intr-un mediu corporate, dar care viseaza. Si felul in care te orientezi pe parcursul facultatii spune multe despre tine ca si candidat. Nu conteaza din ce familie provi insa conteaza sa ai curaj sa te descurci, sa ai curaj sa lucrezi part-time sau chiar full-time din timpul facultatii, sa ai curaj sa aplici in anul I sau II la o companie multinationala, pe un salariu mai mic la inceput, poate part-time si sa mai faci si alte job-uri pe langa ca sa te decurci. Iar cand ajungi in anul 2 de master sa ai deja 3-4 ani experienta la activ. Eu am reusit asta si nu a fost deloc usor. Insa iti trebuie curaj! Va urez succes! :)

para spunea...

mda adevarat ce zice M.M. dar parerea mea e ca e mai simplu de atat: Directorul avea deja postul ocupat "pile relatii etc" dar pentru ochii lumii a trebuit sa refuze cativa candidati numa buni de refuzat(adica fara experienta etc) iar comportamentul directorului denota ca a uitat de unde a plecat si acum face pe desteptul.Si da probabil sa simtit atacat de faza aia cu stima de sine

dedelicious spunea...

Eu am incercat sa surprind atitudinea plina de fumuri a directorului . Incerc sa exeplific faptul ca asta se intampla in majoritatea cazurilor cand studentii nu au experienta (cum sa faci experienta daca te trateaza asa cu totii ?) Si da, e bine sa te chinui din anu 1 sa faci experienta, dar sa nu uitam ca majoritatea incearca sa puna scoala pe un prim loc, nu cred ca te ia o multinationala sa investeasca in tine din anu 1 chiar daca tu nici macar muci de student n-ai. Si in nici un caz nu o sa se muleze pe programul tau de scoala. parerea mea.

M.M. spunea...

Dede, daca esti un student mucos, nu ai ce cauta in multinationala, daca esti un student care promite, nu pui scoala pe primul loc ci EXPERIENTA, asa cum fac si angajatorii. Iar daca ai convins la interviu, sa zicem in anul II, si iti faci treaba ca lumea, o sa te descurci si cu facultatea. Nu o sa ajungi la toate cursurile sau laboratoarele dar, daca te duce capul o sa poti invata acasa si la examene te asigur eu ca te vei putea duce. Poate va ganditi, "pai, da...dar facultatea, alea alea..." Parerea mea: experienta si putina teorie invatata in facultate valoreaza dupa licenta de mii de ori mai mult decat prezenta perfecta la cursuri si seminarii. De aceea ziceam eu ca iti trebuie curaj...Sper sa ma intelegeti si mai ales, sa inteleaga studentii care citesc blogul acesta :)

dedelicious spunea...

E adevarat ce zici M., dar iti trebuie si mult noroc pe care nu multi il au. Si nu vorbesc de mine ca eu n-am patit-o si sunt de acord cu tine. Dar din pacate cand aud toti ca esti doar in facultate nici nu se uita la tine. Multi cer si studii finalizate. Si sunt multi foarte aroganti... Dar sunt si cazuri in care studentul respectiv chiar a avut nevoie de bani, considerand ca un job oarecum temporar l-ar scoate din probleme. E trist, dar asa e. Si atunci a incercat sa faca una alta si apoi a sperat ca la finalul facultatii are ce-i trebuie sa lucreze in domeniul lui. Asa sta treaba... :(
Si off the record, iti multumesc de feedback :)